Vier maanden backpacken in Zuidoost-Azië!

Cambodja

Beste lezers,

Na onze laatste dagen in Vietnam op een heerlijk tropisch eilandje te hebben gezeten, zijn we doorgegaan naar Cambodja.De grensovergangging voorspoedig waardoor we binnen 6 uur in Phnom Penh (de hoofdstad van Cambodja) aankwamen.

Daar werden tot onze verbazing hekken om de bus geplaatst om de doldwaze menigte van Tuk-Tuk rijders en hotelvertegenwoordigers van ons af te houden. Het was daarnaast ook wat veiliger voor onze tassen. De Cambodjanen zijn wat aanhoudender in het lokken naar een hotel (ze blijven je voortdurend achtervolgen). Wij vonden gelukkig een rustiger plekje en vonden een hotel voor ongeveer 6 euro.

Het hotel ligt vlakbij de paleizen van Cambodja wat het contrast met de rest van de stad erg groot maakt. Aan de ene kant de arme mensen op de markt en op straat en aan de andere kant het groot opgezette paleizencomplex. Opvallend zijn ook de vele mensen die aan het bedelen zijn, de meeste missen wat armen of benen. De grootste oorzaak hiervan zijn de landmijnen die in de oorlog zijn geplaatst (er liggen er nog steeds 5 miljoen)!

Wij zijn de eerste dag naar het oorlogsmuseum (Tuol Sleng)geweest. Het museum is een oude school die door de Rode Khmer werd gebruikt als gevangenis. In totaal werden hier rond 1975 duizenden mensen (van baby's tot bejaarden) mishandeld en uiteindelijk na maanden mishandeling bij de killing fields vermoord. Het was verschrikkelijk om de foto's van al deze onschuldige mensen en de tekeningen te zien hoe zij mishandeld werden. We zijn ook bij de Killing fields geweest. Hier liggen ongeveer twintigduizend mensen begraven in massagraven. Een deel is opgegraven en de botten hiervan zijn tentoongesteld en hebben wij dus gezien. Op de velden zelf zagen wij nog stukken kleding en stukken bot liggen. Na deze dag hadden wij een naar gevoel bij Cambodja en besloten om hier niet lang meer te blijven.

Na Pnomh Penh bezochten we de tempels van Angkor. Dit is een enorm tempelcomplex van zo'n 800 tot 1200 jaar oud. Het was vroeger een groot koninkrijk. Doordat de tempels van steen zijn gemaakt, staan deze er nog steeds. Angkor Wat is het grootste religieuze gebouw ter wereld en behoort tot een van de zeven wereldwonderen (net als o.a. de pyramiden). We zijn hier tweeenhalve dag geweest en hebben het grootste deel van het complex op de fiets bezocht. We vonden vooral de zonsopgang heel erg mooi!

We zijn nu in Kratie, op weg richting de grens met Laos. Dit stadje ligt aan de Mekong en staat bekend om de dolfijnen die hier leven in de rivier. Gisteren wilden we deze gaan bekijken en reden op de fiets naar de organisatie die boottochtjes regelt. Onderweg reden we door verschillende dorpjes waar alle kinderen ons weer luidruchtig begroette!! De prijs voor de dolfijnentrip was echt belachelijk hoog voor Cambodja! We zijn even verder gefietst en uiteindelijk met twee jongetjes naar de rivier gelopen, stukje gevaren, een paar eilanden overgestoken, door de rivier lopenen hebben toen de dolfijnen alsnog gezien! Dit was ergleuk en een stuk goedkoper!

Vandaag nemen we de bus naar het noordoosten van het land (ratamakiri). Dit is een gebied waar veel wilde dieren leven in de jungle. Het schijnt erg mooi te zijn. We blijven hier een paar dagen en trekken daarna door naar Laos!

Groetjes Danny en Yvette

BEN

Dolfijnennenenenenen stoerrrr!!

Doe flipper de groeten!

XX

Harm, Coirine en Alicia

Hoi Danny en Yvet,
Wij zijn inmiddels alweer 1 week thuis en snipverkouden... Echt vreselijk weer die kou bah!
Wij landden vrijdag om 6.30 en om 8.30 zaten we bij de huisarts voor de kleine.. Ander middel gekregen en pas eind van de dag ging het eindelijk beter.
Na heel veel slaap en naar toilet was ze uiteindelijk zondag weer beter gelukkig!
Nog wel dag of 5 last van JetLag, echt heel lastig op gang komen, en de kou werkt ook niet mee.
Dus geniet lekker van jullie trip en leuk om zo op de hoogte te blijven!
Groetjes en tot t volgende bericht

Elena

Vetje!!!

Wat een verhalen joh! Was er even een tijdje uit, maar heb nu de tijd gehad om weer even mentaal naast je staan in deze mooie reis! Men oh men!! Wat een verhaaaaaaaaalen!

Wel interessant wat jullie hebben gezien in Cambodja, kan me ook heeeeel goed voorstellen dat jullie doorgegaan zijn! Ik kreeg er zelf de kriebels van! Brrrr.

Geniet ervan!!!

Dikke zoen uit opwarmend Medemblik!! (zondag hopelijk 13 graden! JOEPIE!!!)

Hilda

Ha die Danny en Yvette,

Site via google weer gevonden!! Waanzinnig die foto's. Heb nooit veel met ZuidOoost Azië gehad maar dit is heel gaaf.

Over de Bruceperikelen zond ik al een e-mail, Nie te erg schrikken:))

Gr.

Bettina

Dag lieve Danny en Yvetje! Bedankt voor jullie lieve en leuke kaartje! Ik was blij verrast en hou natuurlijk van post! ;) Wat een verhalen! Je beschrijft het goed, in details, zo krijg ik krijg er wel een beeld bij! :) Kan me wel voorstellen dat het indruk maakt al die armoede, verminkte mensen en dankbare kinderen! Zo te zien heb je inderdaad al een mooi kleurtje! :o jaloers!!.. en ik hier maar in de regen met mn witte koppie!! geniet er nog maar even lekker van.. want wat gaat de tijd toch snel he! Hier gaat het erg goed, ik ben nog steeds in love met Mark!!.. we hebben inmiddels een weekendje Antwerpen gepland.. haha goed he ;) Wie had dat gedacht ;) Ben erg blij met hem! :) Meid ik denk aan je (want op mijn kamer hangen een hoop foto's van je! - dus ik kan je niet missen ;)) en tot snel weer!! Kussss

opa en oma de boer

Hallo Yvette,
Bedankt voor de verjaardagskaart, deze is binnen 8 dagen aangekomen!
Ook vroeg je ons waar opa is geweest: hij was radiotelegrafist en 08-10-1946 heengegaan met de boot "Bloemfontein" een reis van 6 weken.
Hij gings langs de Spaanse Kust Tenerife, ook langs de Engelse kust, de Kalklippen genaamd, en toen met de overzetveer over het Suezkanaal Portugal en dan langs Tjandjong-Priok.
Eerste legerplaats werd Paleis Buitenzorg met een bed met klamboe, daarna Rijksplantentuin Buitenzorg waar tevens mooie Kaliestenen waren. Daarna via Tjiand joer uitbarsting en Poentjak graven Goenoeng, daar hadden ze een mooie kerk Tjiandjoer Paterskerk, dat is wel wat voor jullie om te kijken. Dan naar Sloekaboemi, dit was het vijandelijke gebied, hier lag ook dichtbij Sekarwangi.
Op 17-12-1949 met de Zuiderkruis weer naar huis gekomen.
Ik hoop dat jullie nog een leuke tijd hebben, en veel plezier en liefs van oma en opa, tot kijk in Holland, we missen jullie wel! en de groeten van de hele familie.

inge

Ik lees jullie verhalen nog steeds hoor!

kus ing

Ingrid

Hoi Hoi Danny en Yvet,

Ik lees jullie verhalen en word wel jaloers op alles wat jullie meemaken en zien. Wat lijkt mij dat indrukwekkend. Vet cool dat jullie dit zijn gaan doen!

Kus Ing

Rilana en Sjon

Halloooo!!!!
Zo te zien/lezen hebben jullie het nog steeds super daar!!! Ben jaloerssss hoor... Hier is het zo kouddd!!!!! Haha... Nog heel veel plezier verder!!!

Groetjes xxx Rilana en Sjonno

the biggedeboss van Bas

Dan ik mis je mooie blauwe ogen. Of waren ze niet blauw.
Feyenoord heb gelijk gespeeld tegen AZ we staan nu al op de 10 de plaats valt niet tegen toch. Weet meteen weer waarom jij een wereldreis ging maken man.
Veel plezier verder daar in waar je nu mag wezen. Las in andere berichtjes iets over kadootjes. Leuk doe maar.

Laters en een knuf voor je vrouw,

Arend